blog

Kinderdagverblijven in Vlaanderen ontdekken de fiets: “Het is sneller en voordeliger”

Urban Arrow fietsleasing België

Wist je dat het fantastische tijden zijn voor fietsers? Vlaamse steden en gemeenten investeerden in 2022 drie keer meer in fietsers dan vijf jaar eerder. En dat merk je: de fietspaden worden beter, de fietsnetwerken krijgen samenhang en de kruispunten worden veiliger. Ook kinderdagverblijven beginnen de fiets te ontdekken als snel en voordelig vervoermiddel.

 

67% meer Vlamingen op de fiets

Overal in Vlaanderen zie je elke maand meer glimmende rode fietspaden. Je hebt ongetwijfeld gemerkt dat daar goed gebruik van gemaakt wordt: ieder jaar kiezen duizenden inwoners van ons land voor de tweewieler. VAB meldt dat in maart 2021 67% meer Vlamingen de fiets nam voor woon-werkverkeer in vergelijking met een jaar eerder. Voor recreatief gebruik was er zelfs een stijging van 114%.

Bedrijfsfietsen kopen op krediet Antwerpen

67% meer Vlamingen namen in 2021 de fiets in vergelijking met een jaar eerder

 

Poolfietsen als autovervanger

Nikki (42) baat enkele kinderdagverblijven uit. Deze liggen allemaal binnen 20 kilometer van elkaar. “Tot enkele jaren terug deden mijn collega’s en ik alle vervoer tussen de locaties met de wagen, maar dit werd erg duur,” zegt Nikki.

Niet alleen de stijgende kosten van de auto waren voor Nikki een bezwaar. Ze licht dit als volgt toe: “We willen écht ons best doen voor het milieu en auto’s zijn dan geen ideale keuze. Daarom kochten we een aantal elektrische poolfietsen die ter beschikking staan voor ons team. Deze zijn top voor verplaatsingen tussen de filialen. Ook als er eens boodschappen of broodjes gehaald moeten worden, doen we dat nu op de fiets.”

 

Leestip: Zijn eigenlijk alle fietstypes geschikt als bedrijfsfietsen?

 

Sneller naar het werk

Een andere manier om de fiets in te zetten, is voor het woon-werkverkeer. Dat doet Elke (29), eigenares van een kleine kinderopvang in het midden van ons land. Ze zegt: “Ik woon op 7 kilometer van mijn werk. Als ik deze route met de auto doe, sta ik altijd in file. Nu heb ik een longtailfiets. Door het elektrische motortje kom ik zelfs met tegenwind rap vooruit. En omdat een longtail een extra lange bagagedrager heeft, kan ik gemakkelijk mijn twee jonge kinderen meenemen en die onderweg afzetten bij school.”

Riese und Müller Supercharger Longtailfiets

Een voorbeeld van een longtailfiets: de Riese & Müller Multicharger

 

Op de cargobike naar de crèche

Ook de papa’s en mama’s die van kinderdagverblijven gebruikmaken, brengen hun kindjes steeds vaker met de fiets. Steffi Van Ranst (33) uit Schoten brengt haar dochters enkele keren per week weg. Ze doet dit met een elektrische bakfiets. “Onze auto dient nu echt nog alleen voor afstanden van meer dan 15 kilometer. We gebruiken onze cargobike, een Batavus Fier 2, om Jackie naar school en Sue naar de crèche te brengen. Vervolgens fietsen mijn man en ik in één ruk door naar het werk,” zegt Steffi.

Steffi benadrukt dat er een klein stukje ideologie schuilt in de keuze van hun vervoermiddel. “Door het goede voorbeeld te tonen, leren we onze kinderen hoe je met kleine daden iets goeds kan doen voor het milieu. En we besparen veel geld omdat we geen dure brandstof moeten kopen.”

Batavus Fier 2 elektrische bakfiets

Mama Steffi en dochter Jackie uit Schoten in hun bakfiets van Batavus

 

Een betere wereld

Het bovenstaande verhaal van Steffi klinkt herkenbaar voor Charlotte en Koen, een jong koppel uit Deurne. “Het is niet altijd even makkelijk, maar wij proberen onze bijdrage te leveren aan een betere wereld,” zeggen ze. “We werken bij Kringwinkel vzw en in de sociale sector en deden altijd al zoveel mogelijk op de fiets of te voet. Maar de geboorte van ons dochtertje deed ons zoeken naar gezinsvervoer. Net zoals veel Vlaamse ouders de afgelopen jaren deden, kozen wij een longtailfiets. Tja, die superruime bagegedrager is fantastisch, toch? Daar lieten wij een comfortabel kussen en een veiligheidsrail op plaatsen.”

Dat een fiets een ware autovervanger kan zijn, hebben Charlotte en Koen in de praktijk ontdekt. “Onze longtail is een Tern GSD S00. We zouden het eens moeten meten, maar we denken dat zeker 90% van alle ritten met onze dochter op de Tern wordt gedaan.”

Tern GSD longtail bike

Koen, Charlotte en hun dochter Millie met hun Tern longtailfiets

 

E-bike, longtail of bakfiets?

Kinderdagverblijven en hun klanten zijn tegenwoordig verwend, want er is een grotere keuze aan fietsen dan ooit tevoren. De meest populaire types zijn de e-bike, de longtailfiets en de bakfiets. Deze drie types hebben allen grote voordelen. De e-bike heeft altijd een elektrische hulpmotor, zodat je weinig moeite moet doen om vooruit te geraken. Ook de meeste longtails en bakfietsen hebben zo’n trapondersteuning.

Nick Verrydt, winkelverantwoordelijke van Fietsen De Geus in Berchem, legt uit dat longtailfietsen en bakfietsen vooral in één aspect uitblinken: “Ze bieden simpelweg een zee aan ruimte. Als je regelmatig veel moet vervoeren (kinderen, boodschappen of goederen bijvoorbeeld), dan zou ik zo’n fiets overwegen. Niet voor niets zien we dat steeds meer kinderdagverblijven en hun medewerkers één of meerdere bakfietsen of longtailbikes aanschaffen.”

Bullitt bedrijfsfiets België

Een bakfiets van Bullitt is ideaal voor kinderen én boodschappen

 

Aankoop, krediet of leasing

De relatief hoge aankoopprijs van een e-bike, bakfiets of longtailfiets kan een obstakel voor kinderdagverblijven en hun medewerkers zijn. Kevin Eeckhout is mobiliteitsexpert bij Veloplan, de mobiliteitsadviesfirma en leverancier van bedrijfsfietsen. Hij licht toe dat de aankoopprijs niet per se een drempel moet zijn: “Je hoeft zeker niet het hele bedrag in één keer op tafel te leggen. Voor bedrijven biedt Veloplan interessante kredieten en leasingformules aan. Zo spreid je de aanschafkosten uit over een langere tijd.”

 

Gerelateerd artikel: Hoeveel kost het per maand om een fiets te leasen?

 

Barema’s

Eeckhout laat ook weten dat je als kinderdagverblijf zeker leasing niet moet uitsluiten. “Vanwege de barema’s is leasing niet voor elke crèche een optie, maar in sommige gevallen is het wel degelijk mogelijk. Dit zijn zaken die ik als adviseur samen met de crèche uitzoek. Blijkt leasing geen optie te zijn, dan zijn er gelukkig nog andere mogelijkheden. Wanneer meerdere medewerkers van een kinderdagverblijf een fiets willen, is er een groepsaankoop mogelijk. Je plaatst dan in één keer een bestelling bij ons voor meerdere fietsen, waardoor je een prijsvoordeel behaalt.”

Carqon bedrijfsfiets België

Via aankoop, krediet of leasing is de aanschaf van een fiets praktisch altijd haalbaar

 

In gesprek gaan

Mobiliteitsadviseur Eeckhout sluit af met een belangrijk stukje raad: “Heb je als crèche (of als medewerker ervan) interesse in een fiets, dan loont het sowieso om eens met mij in gesprek te gaan. Het is mijn expertise om te kijken welke financieringsvorm de meeste voordelen heeft voor jouw situatie.”

Veloplan is er voor alle zelfstandigen en kmo’s in Groot-Antwerpen. Op de contactpagina kan je direct een gratis adviesgesprek met Kevin Eeckhout inplannen.

Maak een afspraak

 

Dit artikel verscheen ook in Pedagogium, het vakblad voor kinderdagverblijven.