blog

Filip Dehing van Åska: “Onze speed pedelec is écht Belgisch en dat is uniek”

Filip Dehing

Filip Dehing, de oprichter van Åska, is een man van grootse statements. Zo verklaarde hij onlangs dat zijn speed pedelec de enige is waar vrouwen zelfzeker op kunnen rijden. Wat hij ook in interviews naar voren durft te brengen, is dat Åska de meest Belgische speed pedelec is. Veloplan vroeg hem om dit te onderbouwen.

 

Filip, waarom zijn weinig andere Belgische fietsenmerken écht Belgisch?

“Het is een gekend feit dat 90% van de productie van e-bikes dikwijls in Azië ligt, vooral in Taiwan. Wij hebben echter van bij de start ingezet op lokale en regionale productie. Alles moet voor ons in Europa gebeuren, liefst zelfs in België.”

 

Filip Dehing

Filip Dehing: “Wij hebben van bij de start ingezet op lokale en regionale productie.”

 

Overtuig ons dat Åska wél echt Belgisch is.

“Met plezier. Laten we beginnen met de frames. De frames van alle Åska’s worden in België gebouwd. Gilbos, een bedrijf uit Aalst dat grotendeels industriële machines maakt voor de textielindustrie, neemt dit voor zijn rekening. Een deel van hun productiecapaciteit gaat naar andere bedrijven, waaronder Åska. Dit wil concreet zeggen dat onze frames volgens industriële machinebouwstandaarden worden gemaakt.

Waarom we niet de frames niet bij een echte framebouwer laten maken? Simpel: die zijn er niet meer in België. Tot de jaren 1980 waren er in België en Nederland sterke framebouwers. Dat soort bedrijven verhuisden echter stuk voor stuk naar Azië. Maar wél hebben we in de Benelux nog sterke bedrijven voor machinebouw. Deze leveren hoge kwaliteit en zijn zeer gespecialiseerd. Daarvan plukt elke Åska-rijder de vruchten, want een frame dat volgens machinebouwstandaarden is gebouwd is quasi onverwoestbaar.

De assemblage van je Åska gebeurt dan weer in Sint-Niklaas bij BBS. Die nabijheid maakt het mogelijk dat elke fiets end of line getest wordt door mensen van Åska zelf. Ik hoef niet uit te leggen dat dit niet mogelijk zou zijn als onze fietsen in Taiwan gemaakt werden.”

 

Åska speedpedelec

Elk Åska-frame wordt bij Gilbos in Aalst gemaakt

 

Maar de elektronica zullen toch wel uit Azië komen?

“Nee, ook de elektronica in een Åska komen uit Belgische of Europese fabrieken. De Åska-batterijen laten we in Puurs maken bij de firma Pulson. Omdat deze accu’s bijna letterlijk onder onze neus worden geproduceerd, weten we dat ze de beste batterijcellen gebruiken. Samsung 21-700-cellen zijn de gouden standaard. Het zijn bovendien altijd verse cellen. In je Åska-batterij vind je dus geen cellen die al 1,5 jaar gestockeerd zijn geweest of op foute temperaturen opgeslagen werden. Tot slot is elke Åska-batterij bij Pulson volledig getest. Ze hebben dus een volledige laadcyclus gekregen. Pulson is, tot zover ik weet, de enige leverancier die dat doet. Deze tijdsintensieve maar cruciale handeling bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteit van de fietsbatterij.

De elektrische motoren van Åska-fietsen komen uit Duitsland. Daar zit namelijk Neodrives, een producent die de enige achterwielmotor op de markt brengt die nog écht in Europa gemaakt wordt.

Ook de overige e-componenten, zoals Pinion en Formula, komen uit Europa, voornamelijk Duitsland en Italië. We kennen de mensen bij die bedrijven persoonlijk. Bij technische vragen vanuit ons of een klant zijn ze meteen bereikbaar. Bij firma’s als Pinion en Neodrives voelen we echt dat ze een DNA hebben dat gelijk is aan het onze: ze streven naar lokaal verankerde waardeketen. Niet alleen vanwege de hogere kwaliteit, maar ook vanuit een ideologische gedachte.”

 

Åska speedpedelec Pinion

Europese onderdelen, zoals Pinion-versnellingen en Gates-riemen, sieren elke Åska

 

Welke ideologische gedachte is dat dan?

“Ik wil dat mijn kinderen in Europa kunnen werken, ook over 10 of 20 jaar. De mobilitysector is te belangrijk om overzees onder te brengen.

Ook vanuit duurzaamheid wil Åska, net als onze leveranciers, de waardeketen in Europa houden. Hoe minder transport er nodig is, hoe beter voor het milieu. Bovendien kan je met productie in Europa goed in de gaten houden of er tijdens de productie gesjoemeld wordt met milieunormen.

Als ik spreek over ‘duurzaamheid’ gaat het overigens ook over de levensduur van je speed pedelec. Het lang in dienst kunnen houden van je fiets is onze prioriteit na overhandiging. Daarom is het essentieel dat wij rechtstreekse lijnen met leveranciers hebben, en nabijheid helpt daarbij. Er zullen altijd wisselstukken voor onderhoud beschikbaar zijn voor je Åska.”

 

Filip Dehing

Filip Dehing: “De mobilitysector is te belangrijk om overzees onder te brengen.”

 

Heeft Covid-19 invloed gehad op jullie keuze om lokaal te produceren?

“Ja en nee. De beslissing om in Europa te produceren hadden we al bij oprichting in 2019 gemaakt. Dat deden we puur uit ideologie. Maar ons lokale productieproces heeft absoluut voordelen gehad tijdens en na de pandemie. De laatste 3 jaar is de wereld drastisch veranderd. Belgische productie is nu erg waardevol omdat gebleken is hoe wankel een mondiaal productieketen kan zijn. Wij zijn dus uiterst tevreden met onze Europese productie. Het is fantastisch om te horen dat onze klanten dit ook waarderen.”

 

Leestip: Bedrijfsfietsen uit België: uniek, milieuvriendelijker en snel leverbaar

 

Filip, je komt uit de auto-industrie. Heeft dit invloed op de Åska-fietsen?

“Ik kom uit machinebouw, automatisatie en autobouw. Maar dat werken in de autosector… ik werd er niet gelukkig van. Het stond niet voor datgene waar ik voor wil staan. Na meer dan 20 jaar in die wereld had ik echter een flinke dosis technische ervaring. Dus wat doe je dan? Je volgt je hart. Åska is daarvan het resultaat.

Onze industriële kwaliteitsgedreven aanpak is een meerwaarde voor de Belgische fietsindustrie, dat bevestigen Åska-fietsers elke dag. Onze speed pedelec is ontwikkeld vanuit de noden van de klant en is niet een doorontwikkeling van een al bestaand model. De eerste Åska is in 2019 van scratch op de tekentafel en in mijn garage ontstaan. Die grondige en lokale aanpak hanteren we, zoals ik altijd graag benadruk, tot de dag van vandaag.”

 

Aska speed pedelecs bedrijfsfietsen België

Åska is een van de weinige speed pedelecs waarmee je offroad kan gaan

 

Zou jij, als automotive-veteraan, de Åska met een automerk kunnen vergelijken?

“Jazeker. Ik denk dat een Åska een combo is tussen een Landrover Defender en een BMW. Het is een Landrover Defender omdat die auto’s built to last zijn, om een eeuwigheid mee te gaan. De wagen brengt je bovendien niet alleen van A naar Z, maar heeft ook de funfactor. Zo’n Landrover is gemaakt om de wereld mee te verkennen, en net als met een Åska kan dat perfect offroad gebeuren.

Daarnaast zie ik Åska als de BMW van de fietsmarkt. Een BMW is een degelijke wagen die aantrekkelijk is voor autoleasing, terwijl Åska een solide fiets is die perfect past in een fietsleasing. Onze fiets is zeker niet goedkoopste in aanschaf, maar wel superdegelijk. Laag in onderhoud, dat is typisch BMW, toch?”

 

Filip Dehing

Filip Dehing: “Elke Åska heeft een grote funfactor”

 

Tot slot: hoe zit het met jouw opmerking dat Åska de enige speed pedelec is waarop vrouwen zich comfortabel voelen?

“Ten eerste: ik heb nooit gezegd dat Aska de enige speed pedelec is waarop vrouwen zich comfortabel voelen. Ik heb verklaard dat het zeldzaam is dat vrouwen zich op high-speed fietsen zelfzeker voelen. Het is nu eenmaal een feit dat vrouwen gemiddeld minder spiermassa hebben dan mannen, waardoor het lastig kan zijn om een zeer krachtige en zware elektrische fiets onder controle te houden.

Waarom de Åska wél vrouwen aanspreekt? Dat is makkelijk te verklaren. Een Åska is niet gewoon een reguliere stadsfiets waar we een sterke elektrische motor op hebben geplakt. Het is een doordachte machine die van A tot Z is gecreëerd voor hogere snelheden. Dat garandeert een ultiem gevoel van beheersing en comfort, zowel voor vrouwen als mannen.”

meer over ÅskaBoek een adviesgesprek