blog

Wat is employer branding en hoe dragen bedrijfsfietsen eraan bij?

Norta e-bike leasing Antwerpen

Employer branding is dé manier om jouw bedrijfscultuur over te brengen op zowel je huidige als potentiële werknemers. Het doel van employer branding is opvallen tussen je concurrentie.

Steeds meer bedrijven in België zetten bedrijfsfietsen in als onderdeel van hun employer branding. Maar hoe zorgt een fiets van de zaak er precies voor dat je een aantrekkelijkere werkgever wordt?

 

Employer branding: waarom het belangrijk is

Je kunt je bedrijf niet laten groeien zonder de juiste medewerkers. Die medewerkers aanwerven is echter zeer moeilijk tegenwoordig. Er is veel veel vraag naar talent en maar weinig aanbod. Je zult je als bedrijf dus op een of andere manier moeten onderscheiden. Employer branding is een bewezen effectieve methode om dit te bereiken.

Employer branding heeft drie grote voordelen waarvan jouw onderneming profiteert:

  • Je trekt sneller nieuw talent aan. Werkzoekenden letten niet alleen op het loon en de doorgroeimogelijkheden; ook de bedrijfscultuur telt mee. Als je via employer branding jouw positieve bedrijfscultuur weet over te brengen, zal een kandidaat eerder voor jou kiezen.
  • Je behoudt je huidige medewerkers. Employer branding is er ook voor je huidige talent. Het communiceert je bedrijfswaarden en alle andere aspecten van je interne cultuur die ertoe doen. Dit zorgt voor verbondenheid en eenheid.
  • Je werknemers worden ambassadeurs. Werknemers die uit zichzelf reclame maken (voor je product, voor vacatures of iets anders), zijn goud waard omdat ze je doen besparen op reclamekosten.

De war for talent is in volle gang en employer branding vergroot de kans dat jij hem gaat winnen.

 

bedrijfsfietsen aankoop Antwerpen

Seabird, een Antwerpse transportfirma, zet bedrijfsfietsen in als deel van hun employer branding (lees hun case)

 

Waarom zijn bedrijfsfietsen positief voor je employer branding?

HR-dienstverlener SD Worx verwoordt het perfect in Sterck Magazine:

‘COVID-19 heeft de prioriteiten van veel werknemers op scherp gezet. Dat vertaalt zich in hun voorkeuren qua verloning. Zo is het aandeel werknemers dat voor een fiets of fietsvergoeding kiest in 2020 met 80% gestegen in vergelijking met 2019.’

Werknemers willen fietsen. Zo simpel is het. De lage kosten van fietsen kan een motivatie zijn, maar ook de wil om milieuvriendelijk te leven telt vaak zwaar mee.

Omdat het verminderen van de persoonlijke ecologische voetafdruk zo hard speelt in het bewustzijn van huidige werknemers, gaan zij op zoek naar een werkgever die aansluit bij deze levensstijl.

Hoe deze potentiële werknemer weet dat jij dezelfde waarden deelt? Door jouw employer branding natuurlijk, waarin concrete maatschappelijk verantwoorde maatregelen naar voren worden gebracht. Het is een evidentie dat het aanbieden van bedrijfsfietsen perfect binnen dit kader past: op een paar schoenen en je benen na, is er geen vervoermiddel zo ecologisch als de tweewieler.

 

Bedrijfsfietsen employer branding

Fietsen naar het werk wordt steeds populairder, zoals hier bij Antwerpen Centraal Station (foto: Noë Baeten)

 

Je employer branding verbeteren? Veloplan helpt

Veloplan kan jouw bedrijf op zeer concrete manier helpen om je employer branding te versterken. Wij geven kmo’s in Groot-Antwerpen advies over bedrijfsfietsen én leveren die fietsen vervolgens via onze eigen fietsenwinkels in Antwerpen. De levering van de bedrijfsfietsen komt met een fietsplan op maat, waarbij we je onder andere adviseren over het creëren van een fietscultuur binnen je organisatie. Dit geeft direct een boost aan je employer branding, hetgeen je kunt benutten in je communicatie naar huidige werknemers, maar ook bij het aanwerven van nieuw talent.

Omdat geen twee bedrijven hetzelfde zijn, zullen wij altijd neutraal advies geven op maat van jouw bedrijf. We bieden directe koop, financiering of leasing aan en zullen, samen met jou, kijken wat het beste aansluit bij jouw behoeftes.

Tientallen Antwerpse kmo’s, waaronder Stad Leest, Tomorrowland en Agrafa, gingen je al voor.

Klinkt dit interessant? Een eerste vrijblijvend kennismakingsgesprek is in 1 minuut geboekt.

Yes, ik wil dit bespreken!